spelenderwijs leren

Sticky

Een kind is van nature erg nieuwsgierig. We kennen allemaal die peuters die oneindig veel vragen stellen of de dreumesen die op onderzoek uitgaan zodra ze kunnen tijgeren of kruipen. Ze willen ontdekken, ze willen leren! Naarmate kinderen ouder worden zie je vaak het enthousiasme minder worden. “Moet ik alweer …. ?” Vaak wordt er van kinderen verwacht dat ze het maar ‘even leren’, maar waarom mogen dreumesen er wel maanden over doen om te leren lopen en moet een schoolkind woorden met 2 of 3 letters binnen de kortste keren kunnen lezen? Ook schoolkinderen hebben tijd nodig om iets te leren. Om vaardigheden onderRead More →

Rekentuin en Taalzee vs Squla

Je kent de reclames van Squla vast wel. Zij hebben het over leuk leren. Iets waar ik achter sta, leren moet leuk zijn. Maar waarom kies ik dan zelf liever voor Rekentuin en Taalzee in plaats van Squla? Hieronder vind je twee punten die voor mij erg belangrijk zijn. Oefenen op eigen tempo en niveau Squla geeft aan dat je kunt oefenen op eigen tempo en niveau. Echter is dit toch wel beperkt. Natuurlijk kun je op je eigen tempo oefenen, want je kunt zelf beslissen of je een kwartier per week oefent of 3 uur per week. Het niveau is daarentegen erg beperkt, jeRead More →

Heb altijd al eens de juf of meester willen zijn? Je hebt nu de kans. Hieronder vind je twee verhalen. Een voor de middenbouw en een voor de bovenbouw. Hierin staan spellingsfouten en aan jou de taak om deze fouten op te sporen. Lukt het jou om alle foutjes te vinden?Read More →

Pijlen en een tabel, ook daarmee kun je een tekening maken! Vroeger maakte ik graag een speurtocht buiten, maar nu maar ik deze speurtochten op papier :). Volg de pijlen van boven naar beneden en begin op het antwoordenvel bij de groene stip. Aan het einde heb je dan een mooie tekening. ⁠⁠Let op! Als er staat 5 –> betekent dit dat je 5 streepjes naar rechts moet, etc. Er is een variant voor de midden- en voor de bovenbouw. Ik ben benieuwd of jij uit deze lastige speurtochten komt! Misschien kun je vandaag ook nog wel lekker naar buiten om zelf een speurtocht teRead More →

Ben jij de speurneus die deze kleurpuzzel kan oplossen? In de tabel staat aangegeven hoeveel vakjes een kleur moeten krijgen in die rij. Staat er een rood vakje met een 2, dan een geel vakje met een 5 en dan een wit vakje met 6 (als voorbeeld)? Dan kleur je eerst op het antwoordenvelop 2 vakjes rood, dan 5 geel en als laatste laat je er 6 wit. Als je alles hebt gekleurd, dan ontstaat er een afbeelding. Succes!Read More →

In een kerstboom horen natuurlijk mooie kerstballen. Vandaag maken we niet een gewone kerstboom, maar een getallenkerstboom. Hoe we dat doen vertel ik je hieronder. Vul getallen in de onderste rij ballen in. ⁠Maak een rekensom van de onderste rij getallen en vul het antwoord erboven in. Volg de slingers om te zien waar je het antwoord moet opschrijven! Blijf rekensommen maken tot je bovenaan in de kerstboom bent. Welk getal staat er bovenaan jouw kerstboom?! Hieronder vind je twee documenten. Een leeg kerstboomblad, maar ook een ingevulde als voorbeeld. Veel rekenplezier!Read More →

Het was even slikken, maandagavond kregen we allemaal te horen dat we in een harde lockdown gingen. Scholen zijn weer dicht en blijven na de vakantie nog minimaal 2 weken gesloten. Voor jou als ouder ook weer een hele opgave om alles rond te breien. Daarom speciaal voor deze weken een leuke en leerzame dingen kalender voor in deze lockdown. De kalender start met activiteiten op 21 december 2020 en loopt tot en met 22 januari 2021. Op de kalender vind je een korte samenvatting van de opdracht. Doordeweeks zal er dagelijks een uitleg geplaatst worden op mijn Instagram kanaal, zodat jouw kind hier zonderRead More →

Bij sommige kinderen verloopt het leren minder makkelijk dan bij anderen. Aan hun inzet ligt dat meestal niet. Toch lukt het hen maar niet om lezen, rekenen, schrijven en/of spelling goed onder de knie te krijgen. Dan komt u al snel uit bij een remedial teacher (ook wel RT’er genoemd). Maar wat is een remedial teacher nu eigenlijk?Read More →